Robyn Orlin ...How in salt deserts it is possible to blossom...

Season 24 25
Show
How can one bloom in a salts desert? To answer this question, Robyn Orlin teams up with the company Garage Dance Ensemble based in the Northern Cape province and uKhoiKhoi musicians. To the choreographer, this region of South Africa epitomizes the history of this colonized country, its humor, wealth, generosity as well as its cruelty.
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location

category

  • Dance
  • |
  • musique live
  • |
  • À partir de 15 ans
Dates
  • 20h30
  • 20h30
  • 19h30
  • 17h00
    Tarif plein
    41 €
    Tarif Pass Chaillot
    27 €
    Tarif Pass Chaillot Jeune
    12 €
    Tarif Pass Chaillot Groupe
    27 €
Session translated into French sign language
Screening with audio description
Meet the artists after the show.
School session
Session with adapted subtitle

En anglais et afrikaans, surtitré en français

À partir de 16 ans
Ce spectacle comporte une scène avec des représentations ou descriptions de violences physiques ou sexuelles.

Teaming up with 8 performers of the company Garage Dance Ensemble, Robyn Orlin unpacks the trauma of colonization in South Africa and its contemporary reverberations. It’s a wound that has never fully healed due to a genuine lack of political recognition. Starting in the 17th century, the Northern Cape region not only had its mining resources plundered by Dutch colonists, but it also fell prey to sexist violence and a powerful movement to negate its cultures and identities. Positing that this past resurfaced during the lockdown with an upsurge of sexual and sexist violence, Robyn Orlin has conceived a political, playful and musical show at the intersection of performance and installation addressing issues of privilege, social and gender hierarchy.

For the past 35 years, the choreographer has shaped a body of work defined by a conflation of forms, aesthetics and expressions with a critical and political stance. Alongside the Garage Dance Ensemble, based in Okiep in the Northern Cape province, she intends to spotlight the victims of those abuses as well as raise awareness of the acts of their offenders and thus facilitate a healing process.

Vincent Théval 

Liesse et violence se côtoient dans cette nouvelle création foisonnante et hypercolorée de la chorégraphe Robyn Orlin, pour nous guider dans la réalité du territoire sud africain. Qui ne peut que nous toucher. Belinda Mathieu, Télérama

Cette pièce pour quatre danseurs et une comédienne face au duo musical uKhoiKhoi se mue en une orgie de couleurs, et répond joyeusement à la question posée dans son titre : …how  in salts desert is it possible to blossom… Comprenne qui peut, ça marche ! Transfuge

Un spectacle du peuple arc-en-ciel joyeux et très coloré ! ResMusica

Un concert chorégraphique enchanteur. Thomas Hahn, dansercanalhistorique → Lire l'article en entier

Pièce engagée comme Robyn Orlin nous y a souvent habitués. …How in salts desert is it possible to blossom… distille une joie de vivre explosive qui contraste avec ce qui est dénoncé.Claudine Colozzi, Danses avec la plume

La chorégraphe sud-africaine célèbre, par les couleurs, le tissu, la résilience d'une terre et de sa population. Ysis Percq, La Croix

Le spectateur ne sait plus où donner du regard, happé par les couleurs, les sons et la danse. Sous ses yeux éblouis, ces métamorphoses permanentes, révélées par des interprètes d'un immense talent, racontent un peuple qui renoue avec son passé, retrouve ses racines. Un chant d'espoir à la fois grave et réjouissant. Partagé par le public qui se lève danse et applaudit en choeur. 
Arts-chipels.fr