Soa Ratsifandrihana Fampitaha, fampita, fampitàna

Season 24 25
Show
With "Fampitaha, fampita, fampitàna", which means comparison, transmission and rivalry in Malagasy, choreographer Soa Ratsifandrihana builds a story she wishes she had heard and seen. Mixing radio, musical and dance tales, this diasporic show goes back and forth between oral tradition and movement to remind us that our bodies, like our words and sounds, hold stories.

location

time

1h30

category

  • Dance
  • |
  • musique live
Dates
  • 20h30
  • 19h30
  • 19h30
  • 17h00
    Tarif plein
    41 €
    Tarif Pass Chaillot
    27 €
    Tarif Pass Chaillot Jeune
    12 €
    Tarif Pass Chaillot Groupe
    27 €
Session translated into French sign language
Screening with audio description
Meet the artists after the show.
School session
Session with adapted subtitle

With "Fampitaha, fampita, fampitàna", which means comparison, transmission and rivalry in Malagasy, choreographer Soa Ratsifandrihana builds a story she wishes she had heard and seen. Mixing radio, musical and dance tales, this diasporic show goes back and forth between oral tradition and movement to remind us that our bodies, like our words and sounds, hold stories.
Soa brings together the guitarist Joël Rabesolo and the performers Audrey Merilus and Stanley Ollivier with whom she wanders around, perhaps to a creolized destination.
“Creolization transports us into the adventure of multilingualism and the unprecedented explosion of cultures. But the explosion of cultures does not mean their dispersion or their mutual dilution. It is the sign of their consented partition.” Edouard Glissant.

Philippe Noisette

Dans le quator Fampitaha, fampita, fampitàna la chorégraphe Soa Ratsifandrihana et trois comparses créent une communauté d’artistes issus de la diaspora de territoires colonisés. Leurs corps raconte leur histoire, à travers danse et musique, et imaginent un futur émancipateur. → lire l'intégralité de l'article de Belinda Mathieu, sceneweb

Dans une pièce qui magnifie la réappropriation des gestes ancestraux, la chorégraphe malgache Soa Ratsifandrihana trouve une forte inspiration à partir de racines enfouies.→ lire l'intégralité de l'article de Muriel Steinmetz, l'humanité

S’émanciper du carcan académique et inventer une danse à soi, fière et décoloniale : telle est la feuille de route de Soa Ratsifandrihana dans Fampitaha, fampita, fampitàna, sa première création de groupe. Un quatuor joyeux et solaire qui fait parler la danse pour combler les trous de l’histoire. → lire l'intégralité de l'article de Zineb Soulaimani, Mouvement

Bruzz / Interview

 

Conversation avec Soa Ratsifandrihana, podcast Le Beau bizarre #68 par Zineb Soulaimani → écouter

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Rouge cratère / Podcast
"Rouge cratère" est une fable documentaire de 35 minutes, adressée à la jeunesse des diasporas, en quête d’appartenance(s).
C’est le premier chapitre d’un diptyque complété par le spectacle chorégraphique et musical "Fampitaha, Fampita, Fampitàna".
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