Yinka Esi Graves The Disappearing Act

Season 25 26
Show

Dance, flamenco-based music, text and live video make up this show conceived like an experimental flamenco work, like a reimagined Ghanaian concert/party.

location

time

1h

category

  • Dance
  • |
  • Musique
  • |
  • Biennale Flamenco
Dates
  • 19h30
  • 19h30
  • Tarif plein
    45€
  • Tarif Pass Chaillot / Pass Chaillot Groupe
    30€
  • Tarif Pass Chaillot Jeune
    15€
  •  

Flamenco is an ever-evolving artform, as this work by Yinka Esi Graves demonstrates. Born in London into a Jamaican-Ghanian family, the artist has dedicated herself to this dance for over fifteen years. The character La Lala, who is described by the choreographer as a mirage, is at the core of her solo piece presented in 2024 at the Festival d’Avignon. This apparition was inspired by the mixed-race acrobat Olga Brown, painted by Degas in his painting Mademoiselle Lala au Cirque Fernando. The daughter of a former African slave and a German woman, this artist was celebrated in the 19th century for her skill while being deprived of her dignity due to her origins. She embodies both the concealment and obliteration processes that individuals and cultures can be subjected to. Yinka Esi Graves illuminates the traces left in flamenco by people of African descent that settled in Southern Spain many centuries ago. Backed by guitarist and improvisor Raul Cantizano, drummer and poet Rémi Graves and Andalucian singer Rosa de Algeciras, she brings to life this buried past. The Disappearing Act takes the unexpected and delightful form of a Ghanaian-style party-concert.
 

Isabelle Calabre
 

La chorégraphe Yinka Esi Graves irradie la Cour du lycée Saint-Joseph avec son flamenco vibrant, dans un numéro d’apparition et de disparition qui évoque l’effacement des corps noirs. Lire l'article de Belinda Mathieu pour sceneweb
 

Entre présence et évanescence, apparition et camouflage, lumière et obscurité, Yinka Esi Graves tresse un geste contemporain, enrichi de ses multiples influences. Lire l'article de Rosita Boisseau pour Le Monde

Un déchirant autoportrait dansé qui explore les racines profondes de l’art flamenco et interroge l’invisibilité comme “matière à créer”. Philippe Noisette, Les Inrockuptibles

Avec The Disappearing Act, la multiculturelle danseuse plurielle donne un nouveau souffle au flamenco en le rendant plus africain, plus queer, plus féminin. Une révélation ! Lire l'article d'Amélie Blaustein Niddam pour Cultnews

Yinka Esi Graves est une chorégraphe qu’il faut découvrir : son parcours nous amène vers des sources inexplorées du flamenco, à la recherche des traces laissées par les cultures africaines. Nathalie Yokel, La Terrasse

Une artiste rare est née ! Lire l'article de Olivier Frégaville Gration d'Amore pour l'oeildolivier.fr

Petit à petit, Yinka Esi Graves se fait une place au milieu des autres danseurs et danseuses même si elle détonne. Elle gagne le respect de ses pairs en apportant une autre dimension au flamenco. Berthe Tanwo Njole, RTBF

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