Fanny de Chaillé Avignon, une école

Fifteen young actors delved into the archives of the Festival d’Avignon to examine their current practice. From act to act, using no subterfuge but their creativity, they reenact excerpts from landmark shows and events, debates and interviews. They are irreverent and joyful, just like the biggest theater in the world.
location
time
1h40
category
- Théâtre |
- Associate Artist
-
19h30
-
19h30
-
19h30
-
17h00
- Tarif plein41€
- Tarif Pass Chaillot / Pass Chaillot Groupe27€
- Tarif Pass Chaillot Jeune12€
Avignon, une école, is a fascinating journey into the history of the Festival d’Avignon, a sensitive and engaged exploration of theater through the archives and the bodies of the young performers. Fanny de Chaillé, an artist working across multiple art forms, looks to the past to study the present and contemplate the future.
It all started in 2020 when she was approached by the Festival d’Automne in Paris and ADAMI (artists rights management organization) to work with newly graduated young actors. She put together Le Choeur and noticed a gap: these young actors are poorly familiar with the history of their own practice. She then decided to pass on that legacy, to look at what came before them, not as an academic exercise but as material to play around with and absorb. This process culminated in several works, including the latest one with the students of La Manufacture in Lausanne: Avignon, une école.
Here the festival archives become a playground. Texts, sounds and images all work to inspire reflection and transformation. Far from a stilted tribute, the show revives memories, replays the past to better understand and contrast it with the present. Fanny de Chaillé and her young troupe rekindle traces, conjure up theatrical figures and investigate what the festival is about and what it can still pass on.
Embracing all the tensions and debates, Chaillé turns them into a creative force. Because a theater is not just a communal space, it is a place of friction and questioning. Here the famous quote from Jean Vilar makes perfect sense: “the theater exists not only to connect people but also, and above all, to divide them and inspire reflection and discussion.”
Grounded in the history of the Festival d’Avignon, Avignon, une école does not merely revisit the past. It experiences, contrasts and interrogates it. Chaillé delivers a stirring piece where transmission becomes a creative act and the memory of theater lodges in the bodies and voices of these young performers.
Olivier Frégaville-Gratian d’Amore
Une jeune distribution vraiment géniale, vive, drôle, juste, en état de faire troupe, et donc théâtre. Inferno
Mémoire vive du spectacle vivant, Avignon, une école ne cède jamais à la facilité du consensus : il est en cela fidèle à l’esprit d’un festival qui, depuis sa création, a été le lieu de débats enflammés. Ce format original est aussi une manière d’interroger, non sans humour, le dedans et le dehors de la culture aujourd’hui, en criant “j’y étais” ou “je n’y étais pas”. France Info
Le spectacle fait revivre le passé pour se tourner vers l'avenir : que tirer de cette histoire pour son jeu d'acteur au présent ? La Provence
En compagnie des talentueux étudiants et étudiantes de la promotion M de La Manufacture de Lausanne, la metteuse en scène explore avec finesse et humour les archives de l'iconique manifestation théâtrale, et, au-delà des évolutions artistiques, révèle avec brio la mutation du halo sociétal et politique qui l'entoure. Sceneweb
Remarquables d’intensité, les jeunes acteurs et actrices expriment aussi leurs points de vue sur la pièce et le théâtre en général via des interludes dialectiques aussi vigoureux que savoureux. Haletante, la pièce restitue très bien l’effervescence propre au Festival d’Avignon, met en exergue les principaux chocs esthétiques qui ont jalonné son histoire. Lesinrockscom
C’est un hommage vif et joyeux, franchement drôle, jamais pompeux, pas bien irrévérencieux non plus - frappant de voir avec quelle affection ironique ces quinze comédiens et comédiennes de 20 ans prennent à bras-le-corps l’héritage. Libération
Un joyeux livre d'images, émouvant et passionnant qu'on feuillette avec la formidable promotion M de la Manufacture de Lausanne. Théâtral Magazine