Emanuel Gat Freedom Sonata

location
time
1h25
category
- Dance
-
20h00
-
20h00
-
20h00
-
20h00
-
20h00
- Tarif plein39 €
- Tarif Pass Chaillot27 €
- Tarif Pass Chaillot Jeune12 €
- Tarif Pass Chaillot Groupe27 €
With Freedom Sonata, Emanuel Gat delivers a loose and contemporary interpretation of the classical sonata form, pairing the kaleidoscopic compositions of Kanye West on his album The Life of Pablo (2016) with the danceable and syncopated quality of the second movement of Beethoven’s Piano Sonata No.32 in C Minor, op.111. It is the fourth time the choreographer has included in a piece this classical masterpiece whose transient second movement prefigure jazz and ragtime. Two centuries and a continent away, Kanye West’s songs are also driven by freedom and a boldness that propels this mix of r’n’b, gospel and hip-hop to stratospheric heights.
This soundtrack guides Emanuel Gat through a new chapter in his study of the way groups and the individuals they consist of operate and strive to find balance and fulfillment. Through the practice of choreography, Freedom Sonata – like all the choreographer’s pieces in the last thirty years – gauges the possibility of building a society based on principles of self-governance, voluntary collaboration and mutual support. Structured around three distinct movements, the piece utilizes the texture and dynamics specific to analog light, which not only gives shape to space and movement but also acts as a writing element, a counterpoint to the music and dance.
Vincent Théval
Information (published March 4, 2025)
Part of choreographer Emanuel Gat's show Freedom Sonata, which we're programming jointly with Théâtre de la Ville at Théâtre Sarah Bernhardt from March 17 to 21, is accompanied by music by Kanye West from his 2016 album The Life of Pablo. The singer's recent racist and anti-Semitic comments, which come on top of other controversial positions he has taken in recent years, are intolerable. We condemn them in the strongest possible terms, especially in a complex geopolitical context where they have a particularly sinister resonance.
Emanuel Gat wished to maintain Kanye West's music, considering that it is his own show and not that of Kanye West. The artist refutes any amalgam between his show and Kanye West's positions, which he strongly condemns.
The Théâtre de la Ville and Chaillot-Théâtre national de la Danse would nevertheless like to offer spectators wishing to cancel their visit the possibility of having their ticket reimbursed. Please contact ticketing services before March 11, 2025.
Avec « Freedom Sonata », Emanuel Gat réussit une œuvre complexe, aux multiples facettes, finement observée, fondée sur la psychologie et la sociologie. Intemporelle, actuelle et touchante. Online Merker
Un somptueux ballet entre ciel et bitume : Freedom Sonata, bipolaire mais salutaire. La quintessence d’une œuvre chorégraphique majeure. Thomas Hahn, Transfuge
Une ode à la danse, à la folie de la jeunesse, à sa façon crâneuse de déplacer les montagnes. [...] Un moment exultant de danse et profondément fédérateur. Danse avec la plume.com
Les mouvements saisissent par leurs textures comme taillés dans une pierre meuble, les corps emportés, les sauts exaltés, l’ensemble bouillonnant d’une vie impétueuse. [...] La pièce est fascinante dans sa construction qui dit vraiment quelque chose de ce que nous sommes et de notre époque, où liberté et entrave se jouxtent parfois étrangement. Danser Canal Historique
Un merveilleux spectacle à la technique généreuse et à la bande son très Cult ! [...] L’écriture de Gat est une fête. Les bras se déploient jusqu’à toucher le ciel en prière, les regards sont la clé pour savoir quand rejoindre un mouvement, la danse explose. La grammaire est contemporaine, les corps sont denses et si profonds. À voir, c’est un tourbillon. [...] C’est une pièce géniale, au blanc lumineux, à la générosité exigeante. Une bombe. Cult.news
Une ode à la liberté autant qu’au vivre ensemble. Une sonate du bonheur. La Provence
Véritable peintre du vivant, Emanuel Gat signe avec Freedom sonata une fresque dansée d’une lumineuse beauté. Ange ou démon, le noir et les ombres crépusculaires prennent le pas au fil de la pièce sur le blanc immaculé, à chacun de se laisser saisir par les intenses tableaux visionnaires qui se font et se défont devant nos yeux. Un sidérant ballet qui brouille les pistes de tous les intégrismes pour porter haut les couleurs de la tolérance et de la différence ! L’Oeil d’Olivier